zaterdag 17 januari - sábado diez de enero

17 januari 2015 - Antigua, Guatemala

Zaterdag heb ik lekker uitgeslapen tot 8.30u, toen ik beneden kwam stond het ontbijt er nog dus dat heb ik lekker opgegeten. Hierna nog wat rusten en relaxen in de kamer. Om 16u hadden we pas een reservatie voor een workshop in het "choco museo". Om 14.30u sprak ik af bij Helena en Kitty we gingen op zoek naar enkele lekkere bakkertjes en nog even in de winkeltjes kijken. We konden de 2 bakkertjes uit Helena haar reisgids vinden en kwamen onderweg nog een klein marktje tegen.

P1070504

We hadden nog tijd over dus gingen we nog in enkel winkeltjes kijken, hier kwamen we Sam tegen, zij had zich van uur vergist en was dus ook maar naar de winkeltjes gegaan. Voor de dorst te lessen kocht ik nog snel een smoothie met "banano y piña con agua" hmmmm.

Om 16u begon de workshop chocolade maken, spannend! We kregen allemaal een mooie bruine schort aan. Als eerste kregen we een rondleiding in het museum en werd ons de hele geschiedenis van chocolade beeldig uitgelegd en verteld.

P1070530P1070544P1070545

Hierna mochten we zelf al chocolaatjes maken die ze voor ons al hadden klaargemaakt anders konden we ze niet meteen na de workshop meenemen.

P1070556P1070561

Wanneer iedereen klaar was en alle chocolaatjes in de koelkast zaten gingen we zelf chocolade maken. Eerst moesten we de cacaobonen roosteren op het vuur, hierbij was het erg belangrijk om ze steeds om te draaien zodat ze zeker niet konden aanbranden. Dan moesten we zachtjes een keer op de boon tikken om dan met een twist beweging de schil voorzichtig van de boon te verwijderen. Tot slot moesten we met hele sterke draai beweging met een potje en een dikke soort stok de chocolade maken. Dan werd alles samengevoegd en maakte Pablo er een dikke plak van voor de chocolademelk. Hierna mochten we 3 verschillende chocoladedrankjes proeven mmm... nee! dit veel tegen de chocolademelk van België vind ik toch net iets lekkerder! :)

P1070574P1070575P1070576P1070577 P1070585 P1070588P1070590  P1070597P1070605P1070609

1. Tante Lief:
    19 januari 2015
    Hey Annelien, leuk te lezen dat er in het weekend ook genoeg te doen is in de onmiddellijke omgeving: museumbezoekjes, marktjes, een workshop,... Wanneer ga je in scholen helpen/lesgeven? Groetjes van hieruit!
  2. Annelien Bennik:
    21 januari 2015
    Hey Tante Lief, we mogen pas in de school gaan helpen en lesgeven als ons Spaans goed genoeg is. Normaal gezien zullen 4 weken Spaanse les voldoende zijn en kunnen we ongeveer vanaf 9 februari gaan helpen en lesgeven in de school. Groetjes!
  3. Tante Lief:
    21 januari 2015
    Ik kijk al uit naar je verhalen van het werken met de kinderen daar maar ondertussen blijven je reisverhalen heel plezant. Wat een schatten zijn jullie! Dat meisje op de markt zal heel blij geweest zijn met haar boekentas die ze zomaar van jullie kreeg.
    Wat kleurrijke kerkhoven daar... In sommige Zuid-Amerikaanse landen wordt er met Allerheiligen gedanst en gefeest aan de graven om zo de overledenen te herdenken. De mensen ginder zouden waarschijnlijk heel verrast opkijken als ze hier de stilte en de witte chrysanten zouden ontdekken op 1 november. Wat een verschil...
    Geniet nog van alles en blijven schrijven hé!
    Groetjes!