woensdag 11 maart - miercoles once de marzo

11 maart 2015 - Antigua, Guatemala

Toen ik vandaag in mijn klas kwam was er nergens een juf te zien. Er waren 2 meisjes van de lagere school die de kinderen binnen lieten en tegen de ouders zeiden dat ze de kinderen om 10u moeten komen halen. Hierna deed 1 van de meisjes nog het gebed en zongen ze wat liedjes. Ik haalde het geld op. Het meisje zei me toen dat de examens op de bureau lagen. Ik heb de examens dan maar uitgedeeld. De juffen waren nog steeds niet terug dus heb ik de kinderen de instructies gegeven voor de eerste oefening. Ze moesten de verschillende lichaamsdelen in de juiste kleur kleuren, ik heb de instructies 1 voor 1 aan de kinderen gegeven. Toen ze klaar waren met deze oefening waren mijn juffen terug. Zij hebben dan de verdere instructies gegeven. Voor de 2e oefening moesten de kinderen hun familie tekenen en inkleuren. Voor de laatste oefening moesten ze afbeeldingen die de verschillende zintuigen voorstelden in de juiste kleur kleuren. Dan zaten de examens erop. Het was nog goed op tijd dus ik mocht nog met de 2 kindjes apart werken. Deze keer in een apart lokaal. Aan de hand van een verhaal van een boekje dat ik mee had (dankjewel tante Lut!) heb ik alle kleuren nog eens overlopen met de kinderen. Hierna hebben we verder in hun boekje gewerkt. Als ze een tekening ingekleurd hadden mochten ze een zelfde kleur sticker kiezen voor op het blad te kleven. Om 10u gingen we eten en daarna gingen de kinderen naar huis. Vandaag mochten wij ook op tijd naar huis en dat kwam goed uit want we hadden veeeeel werk!

Aangezien het morgen onze laatste dag in de school is gaan we zakjes maken voor de kinderen met een paar spulletjes in en gaan we lekkere cakes bakken en drinken kopen! We gingen eerst naar de markt op zoek naar kleine tubes tandpasta, van ons gastgezin krijgen we tandenborstels voor elk kind (zij hebben hier een grote voorraad van via hun dochter die tandarts is). Hierna gingen we in de supermarkt op zoek naar zakjes. Voor de jongens kochten we er met superman op voor de meisjes met een elfje. Hierna gingen we naar huis omdat we moesten eten. Na het eten gingen we terug op pad om eerst op de markt nog potloden te kopen, voor de tandpasta's moesten we later nog terugkomen. Dan gingen we naar de supermarkt om alle ingrediënten voor de cakes te kopen en drinken te kopen. Ik kocht ook nog post-its en stickers voor in de zakjes. We hadden een grote doos vol met alle spullen dus we namen een tuktuk naar huis. Hier aangekomen beseften we dat we de tandpasta's vergeten waren we lieten de tuktuk even wachten zetten alles binnen en gingen terug naar de markt. Hier aangekomen bleek dat de man toch niet genoeg had we kochten dan al maar 9 tubes en gingen op zoek naar meer, verder op kwamen we nog een kraam tegen hier hadden ze er gelukkig nog wel 50. We haalden ook onze bellenblazen op. We namen terug een tuktuk naar huis want het was al 16.30u en we moesten nog aan onze cakes beginnen. Gelukkig hebben ze hier een keukenrobot dus het deeg maken ging redelijk snel het enige probleem was dat er geen weegschaal was dus hebben we moeten gokken hoeveel deeg we hadden. Uiteindelijk hadden we 4 lekker cakes, 2 chocoladecakes en 2 appelcakes. Met een beetje hulp hier en daar van onze lieve Guatemalteekse mama Lucky! Ik moest ook nog snel opzoek naar zelfrijzend poeder omdat de bloem niet zelfrijzend was het was niet makkelijk te vinden maar na een zoektocht in Antigua heb ik het gelukkig toch nog gevonden in een winkeltje waar ze alles hadden voor cakes en koekjes te bakken! 's Avonds kwamen Helena en Kitty nog langs en iedereen heeft ons toen nog geholpen met het maken van de zakjes. Toen gingen we snel slapen want morgen zou het weer een drukke dag worden!

11015290_10205027981992520_2035737005_n11073425_10205027982472532_1357147672_n961624_10205027982752539_1839469346_n11041489_10205027983072547_1881178636_n11073531_10205027983232551_846468053_n11063057_10205027983432556_1530876488_n11072587_10205027983552559_1948953438_n11072818_10205028056754389_1393424914_n

1. Tante Lief:
    14 maart 2015
    Wat ziet alles er superlekker uit, Annelien! Dat wordt smullen. Leuke zakjes voor de kinderen ook! Geniet nog van je laatste dagen! Ben zo benieuwd naar je schoenen, laarzen en sandalen! Groetjes van ons allemaal!
  2. Annelien Bennik:
    15 maart 2015
    Ja, de kinderen vonden het super! Ik ben zelf ook erg benieuwd en ik hoop dat ze allemaal goed passen! :) Veel zonnige en vooral warme groetjes aan iedereen!
  3. Cocky en rob:
    15 maart 2015
    Annelien, we lezen met veel plezier jouw verhalen. Nog een paar weken en dan is het eind van jouw stage in zicht.
    Geniet de komende tijd samen met de kindjes en de vele bekenden daar. Wij praten weer bij in het voorjaar in Zeeland
    Warme groet van Rob en Cocky
  4. Annelien Bennik:
    15 maart 2015
    Hallo Cocky en Rob, leuk dat jullie mijn verhalen met plezier lezen! Ja, het was niet makkelijk om afscheid te nemen van die lieve kindjes hier! Ja, dat komt zeker goed!
    Zonnige en warme groetjes vanuit Guatemala!