maandag 9 februari - lunes neuvo de febrero

9 februari 2015 - Antigua, Guatemala

Vandaag was het eindelijk zo ver, onze eerste dag in de school! Ik was erg benieuwd hoe Allotenango er aan toe was, dit dorpje ligt erg dicht bij de vulkaan Fuego. Maar toen we uit de bus stapten viel het heel erg goed mee. Er lag zelfs minder as dan in Antigua. Doordat er veel wind was is al het as overgewaaid naar Antigua. Een stukje verder dan Allotenango was er wel lava naar beneden gekomen en daar waren wel meer problemen. De vulkaan Fuego is nog steeds actief maar de uitbarstingen zijn veel kleiner.

P1080416P1080417

Eerst hadden we een bijeenkomst met de directeur Julio en met de 2 hoofdleerkrachten van het lager onderwijs (primaria) en het kleuteronderwijs (pre-primaria). Na een korte uitleg werd aan iedereen verteld in welke klas we hier de komende weken 'stage' zullen lopen. Ik sta bij de 5-jarigen, dit zijn de jongsten. Voor hen begint de school om 7.45u en de school is gedaan om 11.45u. Toen ik binnenkwam in mijn klas waren er nog maar enkele kinderen. De ochtendgroep bestaat uit 29 kleuters, een grote groep dus. Maar er zijn normaal gezien 2 leerkrachten aanwezig in de klas. Door de vulkaanuitbarsting is er momenteel geen water in de kleuterschool dus ging ik samen met een andere juf verschillende manden water halen bij de lagere school, deze is ongeveer 5 huizen verder. Toen er genoeg water was en ik terug in de klas kwam was de les begonnen.

Als eerste zeggen de kinderen een gebed op over Jezus. 1 kleuter moet dit hardop zeggen en de andere kleuters herhalen telkens. Als de kleuter het nog niet zo goed kent helpt de juf een beetje door het gebed zachtjes voor te zeggen. De kinderen zongen nog een paar andere liedjes soms met een dansje en dan moesten ze allemaal in de 'salon' gaan zitten, op de mat. Hier deden de kleuters ook nog een dansje op muziek. Vervolgens moesten ze heel het alfabet opzeggen, dit hangt in het groot tegen de muur in de klas. De juf duidt de letters een voor een aan en zegt telkens de letter voor en de kleuters moeten nazeggen. Elke letter wordt twee keer gezegd (hoofdletter en kleine letter) en gekoppeld aan een voorwerp, bv: A-a-avion. Zo zeggen de kleuters heel het alfabet op. Vervolgens deden ze hetzelfde maar dan met de cijfers van 1 tot en met 50. Hierna duidde de juf een cijfer aan en moesten de kleuters zeggen welk cijfer het was, dit was voor hen toch nog wel erg moeilijk. Hierna volgden nog de maanden en de dagen van de week. Elke dag wordt wat hierboven beschreven staat allemaal op dezelfde manier herhaald. Na dit alles werd de kleur paars geïntroduceerd. De juf toonde verschillende voorwerpen in het paars, hierna mochten de kleuters paarse dingen uit het dagelijks leven opnoemen en paarse dingen zoeken in de klas. Toen was het tijd voor de pauze. De kleuters gingen in een lange rij naar buiten. Er is geen speelplaats dus de kinderen spelen op straat. Voor de kleuters was er geen vrij spel. We speelden 2 spelletjes in de kring 1 ervan was kat en muis, het andere was iets soortgelijks. Na nog geen 15minuten gingen we dan met alle kleuters naar de lagere school voor de maaltijd. Alle kinderen kregen een bakje met fruit. Na het eten gingen we meteen terug naar de klas en moesten de kleuters aan het werk. In hun werkschrift stond een afbeelding van druiven. De kleuters moesten de druiven eerst paars kleuren en vervolgens met een dun paars papier kleine propjes maken en deze moesten ze op de rand van de tekening van de druiven kleven. Terwijl ze hiermee bezig waren mocht ik in de huiswerkschriften van de kleuters een stempel zetten. Er zijn twee stempels op de ene staat 'Goed gewerkt' op de andere 'Nog een beetje meer oefenen'. Het huiswerk was kleef 10 paarse en 10 groene dingen op. Toen de meeste kinderen klaar waren moesten de andere stoppen en hun werkje thuis verder af maken. Als afsluiter las de juf nog een verhaaltje voor. Dat gaat hier als volgt eerst worden alle pagina's bekeken en vertellen de kleuters wat ze denken dat er gebeurt. Dan leest de juf het verhaal voor en alle kleuters herhalen telkens alle zinnen. Toen zat de eerste dag in de kleuterschool er voor mij op. Maar niet voor de andere juffen, in de namiddag komt altijd nog een andere groep kleuters naar de school, dit is omdat er te weinig plaats is in de school voor alle kinderen op hetzelfde moment.

Ik nam de bus weer naar huis en na het eten had ik nog even tijd maar om 14.30u had ik weer 2uurtjes Spaanse les. Toen ik hierna thuiskwam was ik erg moe en ging ik snel slapen!