dinsdag 10 februari - martes dies de febrero

10 februari 2015 - Antigua, Guatemala

Vandaag de 2e dag op school. Toen ik aankwam was enkel 1 juf er en waren er 2 kinderen. De juf vertelde mij dat de les voor de 5-jarigen pas om 7.45u begint, in het vervolg kan ik dus een halfuur later vertrekken naar school. Toen alle kinderen er waren begonnen ze weer met hetzelfde ritueel als maandag. Het enige wat er nog bij kwam was dat de juf een tekst op het bord schreef, deze eerst voorlas en de kinderen moesten deze nazeggen vervolgens duidde ze telkens een kleuter aan die een letter in de tekst moest omcirkelen en dan moest zeggen welke letter dit was. Voor heel veel kleuters was dit nog erg moeilijk. Wanneer ze het dan wel wisten zeiden ze ook het woord dat gekoppeld is aan deze letter erbij, met andere woorden begrijpen de kinderen dus niet dat de letters enkel 1 ding zijn, bij de a denken ze dat dit a-a-avion is. Hierna werd een verticale lijn (linea parada) aangeleerd aan de kinderen. Na de inleiding moesten de kinderen verticale stippenlijnen in hun schrift overtrekken met hun wasco's en hierna moesten ze er gedraaide papiertjes op kleven en deze moesten de juiste lengte hebben. Sommige kinderen waren hier al heel snel mee klaar maar ze moesten de hele tijd wachten tot iedereen klaar was. Hierna las de juf nog een verhaal voor. In de namiddag had ik weer Spaanse les en hierna was ik weer erg moe dus ik ging op tijd slapen :)

1. Tante Lief:
    14 februari 2015
    Hey Annelien, uit je 'schoolverhalen' onthoud ik vooral dat de kinderen worden voorbereid op de lagere school. Wat jammer!Ben benieuwd hoe de klasjes er vanbinnen uitzien. Ik vermoed dat er niet veel speelhoekjes zijn en ze weinig creatief kunnen zijn.
    Heel veel groetjes van hieruit!
    Tante Lief
  2. Annelien Bennik:
    14 februari 2015
    Hey Tante Lief, ja de kinderen worden hier erg voorbereid op de lagere school. Voorlopig heb ik nog geen foto's van de klas omdat er geen foto's gemaakt mogen worden van de kinderen binnenkort zal ik wel eens vragen of ik enkele foto's van de klas mag maken. Er staat wel erg veel speelgoed in de klas tegen de muur maar ik heb de kinderen er nog niet mee zien spelen.. De kinderen hebben heel weinig (bijna geen) eigen inbreng, eigen creativiteit komt niet aan bod.
    Heel veel groetjes terug!
    Annelien