woensdag 11 februari - miercoles once de febrero

11 februari 2015 - Antigua, Guatemala

Vandaag gingen we 's morgens naar Chimachoy, een dorpje in de bergen. We gingen daar een middelbare school (Instituto de Telesecundaria: Middelbaar onderwijs in Chimachoy) bezoeken die ook gesteund wordt door het project 'Los Niños'. De kinderen hadden allerlei dingen voor ons voorbereid. Als eerste vertelden ze welke groenten er allemaal geteeld worden in de buurt daar.

P1080430P1080433P1080435

Hierna zongen enkele leerlingen een lied.

P1080440

Als laatste deden enkele leerlingen een toneelstukje over discriminatie die erg veel voorkomt daar. Er zijn veel mensen die weigeren om nog kaqchikel (een soort maya taal) te spreken. Deze mensen spreken gewoon Spaans, dragen ook gewone kleding, ze weigeren de traditionele kleding te dragen. Wanneer ze mensen tegenkomen die wel kaqchikel spreken en traditionele kleding aanhebben negeren ze deze, ze zeggen hen dat ze normaal Spaans moeten spreken. De mensen die nog wel traditioneel gekleed zijn en die nog wel kaqchikel spreken worden dus binnen hun eigen gemeenschap buitengesloten en gediscrimineerd. (een filmpje hiervan kan je terugvinden bij video's)

In de school weigeren de kinderen ook om kaqchikel te spreken er wordt altijd Spaans gesproken. Sommige van de kinderen die hier naar school komen, komen van een paar dorpen verder. Er zijn kinderen die 1, 2 of 3 km moeten lopen naar de school elke dag. Ana-Maria kreeg een kaart en heel veel groenten als bedankje van de leerlingen van de school.

P1080446P1080456

In de school kwam ook een meisje met haar ouders langs. Dit meisje liep op krukken. Door een bijdrage van 'Los Niños' heeft het meisje een operatie gekregen waardoor ze kan rondlopen. Ana-Maria werd heel erg bedankt door de ouders van het meisje.

P1080452

Na de verwelkoming in de school hadden we nog even tijd om een beetje rond te kijken in Chimachoy. Er was een heel groot voetbalveld waar veel kinderen aan het spelen waren. Het was hier wel veel kouder dan in Antigua en er was ook enorm veel stof en as.

P1080499P1080497P1080481

Terug in Antigua had ik van 14u tot 16u nog Spaanse les. Om 17u werden we in de Spaanse school weer opgehaald om naar Ana-Maria te gaan. Hier kregen we erg lekkere hapjes en lekkere soep! Het was een hele gezellige avond!

P1080501P1080502