vrijdag 23 januari - viernes vientitres de enero

23 januari 2015 - Antigua, Guatemala

Vrijdag stond in de namiddag een bezoekje aan 'Bendición de Dios' in Allotenango op het programma. Iets meer informatie over het project van deze school van los ninos: 'Sinds juli 2003 werken we samen met het project Bendición de Dios in Alotenango, een dorp dicht bij Antigua, waar veel families in grote armoede leven. Bendición de Dios is opgericht en wordt geleid door de Guatemalteek Julio César García, een enorm bevlogen man die zich volledig inzet voor een betere toekomst voor de kinderen. In het project krijgen nu ruim 200 kinderen onderwijs, en elk jaar komt er een klas bij tot de complete school in 2013 ongeveer 300 leerlingen zal tellen.'

We kwamen aan en mochten geen foto's van de kinderen maken. Ik heb dus snel een foto van de buitenkant van de school genomen. Een grote speelplaats is er bij deze school niet. De pauze en de turnlessen gaan door op de straat. We kregen een rondleiding langs alle klassen van het 1ste tot en met het 6e leerjaar. Dus vanaf 6-12 jaar. De kinderen krijgen ook eten op school. In Allotenango hebben de mensen thuis geen koelkast de mogelijkheden van eten zijn dus erg beperkt. Voor veel kinderen is de middagmaaltijd op school de enige maaltijd per dag dat ze krijgen. De school zorgt er voor dat deze maaltijd dus erg voedzaam is.

P1070835P1070836P1070837

Na een rondleiding in de lagere school liepen we een stukje de straat in daar in het oude gebouw van de school is de kleuterschool. Deze bestaat uit 2 klassen, 1 met 5-jarige kinderen en 1 met 6-jarige kinderen. Hier zullen Sam en ik komen helpen.

P1070841

Na de rondleiding in de lagere school en de kleuterschool gingen we ook nog een kijkje nemen bij een timmerproject van een Nederlandse vrouw over de lagere school. Dit was ook erg indrukwekkend. Het was een mooi atelier waar kinderen vanaf 12 jaar de mogelijkheid krijgen om een halve dag per week (als ze beginners zijn) te komen timmeren. Per jaar maken ze ongeveer 4 dingen. 2 dingen hiervan mogen ze mee naar huis nemen en 2 dingen worden verkocht op deze manier kunnen de kinderen hier gratis les volgen. Er zijn ondertussen ook al 4 gevorderde leerlingen in deze school. Voor hen is er een nieuw atelier gekomen met enkele grote hout machines. Deze leerlingen kunnen hier vaker per week komen werken en mogen zelfs echte projecten doen, dingen maken op aanvraag en verdienen hier ook een beetje mee. Met dit geld kunnen ze elke zaterdag naar de middelbare school om zo toch hun diploma te halen. Zo is het een beetje de bedoeling dat deze leerlingen uiteindelijk voor zichzelf kunnen beginnen en zo ook geld kunnen verdienen.

P1070834

Hierna namen we de bus terug naar Antigua. Hier zagen we nog een straatmuzikant met vuur aan het werk. Het was weer een boeiende maar ook wel vermoeiende dag!

P1070843

1. Marc en Leen:
    9 februari 2015
    Elke dag nieuwe dingen te ontdekken waarschijnlijk. Benieuwd naar je conclusies als je terug hier bent.
    Marc en Leen
  2. Annelien Bennik: