donderdag 22 januari - jueves vientidos de enero

22 januari 2015 - Antigua, Guatemala

Vandaag stond in de namiddag filmen in de school in San Mateo op het programma. De directrice wil graag een promotiefilmpje dat ze kan sturen naar mogelijke sponsors voor de school. Ik vind het leuk om me hier mee bezig te houden dus ik ging een namiddag filmen in de school! (het filmpje zal later als het af is hier op mijn blog bij de video's verschijnen) Toen we aankwamen bij de school was het nog net even pauze en waren de meeste kinderen buiten aan het spelen. Nog enkele waren net klaar met eten. Vervolgens ging de bel en kwamen de kinderen in een grote cirkel staan rond de directrice. Een halfuur lang vertelde zij en vroeg zij dingen aan de kinderen. Het Spaans ging nogal snel dus ik kon enkel af en toe een woord verstaan. Op een gegeven moment moesten al de kinderen in 10 tellen zo veel mogelijk papiertjes en vuil op de speelplaats oprapen en in de vuilbak gooien. Verder heb ik niet veel van de uitleg begrepen.

P1070688P1070689P1070692

In de namiddag is er in deze school een opvang project. Hierbij zijn de kinderen niet verplicht om te komen wat dus als gevolg geeft dat de kinderen een beetje binnen en buiten lopen. Als eerste ging ik de kleuters (pre-primaria) filmen. Ze spelen buiten met hun juf. Ze deden een spelletje in het zwembad waarbij ze moesten wisselen van plaats. De baby van een andere juf werd ook bij deze groep op een tafeltje gezet. Erg bijzonder... maar normaal hier.

P1070702P1070704P1070706

Vervolgens filmde ik de eerste klas. Hier waren ze aan het werk, vooral huiswerk werd er gemaakt denk ik.

P1070710

In de tweede klas was het erg druk. Er zaten zelfs kinderen tegen de muur op de grond onder het bord.

P1070715P1070716P1070718

In de derde klas waren 2 juffen en zaten dan weer wat minder kinderen. Hier was het een stuk rustiger.

P1070809

Dan was er ook nog een andere klas waarbij de leeftijd een beetje verschillend was als ik het goed begrepen heb. Hier was een vrijwilligster van 'los ninos' naamkaartjes aan het maken met de kinderen. Dit lokaal is niet in het grote gebouw maar in een klein apart gebouwtje. Binnen in dit lokaal leek het wel een sauna zo warm was het.

P1070732P1070734P1070736

Hier buiten bij dit lokaal was een groot stuk zand met een grote wasbak waar enkele leerkrachten nog alles van het middagmaal aan het afwassen waren. Hier was ook een groentetuin waar de kinderen ook in mogen werken.

P1070773 P1070774P1070767

Hier beneden was ook een 'toilet' met andere woorden een gat in het zand. Wanneer het gat vol is of te hard stink gooit men dit dicht en wordt de wc verplaatst. Binnen in het schoolgebouw zijn wel toiletjes maar doordat er hier geen water is kunnen deze niet gebruikt worden.

P1070765

Het was erg indrukwekkend om te zien hoe het er in de school aan toe ging! Na een drukke en vermoeiende middag gingen we met de bus terug naar Antigua.

1. Caroline:
    27 januari 2015
    Wauw! Nu heb ik al een heel beeld :-) ! Ziet er heel boeiend uit.
  2. Annelien Bennik:
    27 januari 2015
    Ja! Het is echt heel boeiend om te zien hoe het er daar aan toe gaat! :)